Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L36e29o94n42t51ý61n40a 11C22h72v92á61t19a57l91o52v39á 1613335326

Zřejmě jste potkal úplně jiného VH než já. Nezatočil s komunisty a nepostavil se jim, "komunismus" byl tak nějak zlikvidován v celém východním bloku, někde i dříve než u nás, někde zase výrazně drsněji než u nás. Nicméně "železná opona" padla, důvodem bylo ekonomické vyčerpání SSSR a jeho satelitů. Žádný ples národních hrdinů, ale neschopnost financovat socialistické výmysly donekonečna, což je zcela typická vlastnost socialismu a dojde k tomu dříve nebo později bez ohledu na odvahu národních hrdinů. Nejdříve to drží znárodňování majetku, pak brutální přerozdělování, pak se stát chvíli tváří, že to funguje, ale pravda to už dávno není a pak jednoduše zdroje dojdou a samy se neokotí, takže to socialista odpíská a odkráčí ze scény, chvilku vyčká v ústraní, než lidé zase nashromáždí nějaký majetek a pak jim ho zabaví a zase jede, ale dříve nebo později to zkolabuje. Chvilku to ještě mohou držet při životě přírodní zdroje, ale těch nemáme přebytky a SSSR je zase nedokáže využít. EU čeká úplně stejný scénář, jen možná přijde trochu dřív, protože si ještě jako bonus stanovila uživit neurčené množství připrchlíků. A možná to bude takový kvapík, že se nepostačíme divit.

+4/0
4.10.2016 23:26
Foto

P98e96t27r 40H56e59s26s 9517507546233

Komunismus se demontoval sam od sebe, a lidé v dějinách nemají žádnou roli. Nacismus by vznikl bez Hitlera, Británie přežila bez Churchilla a tak dále. Prostě proč něco dělat, co se má stát stane se. Doufám že podle toho nežijete svůj život.

+1/0
5.10.2016 14:30
Foto

L34e63o79n98t12ý23n33a 65C41h73v71á65t76a69l59o21v91á 1133675266

Komunismus se nedemontoval sám od sebe, protože žádný komunismus nikdy nikde nebyl. Lidé nepochybně svou roli mají, jen je to trochu složitější.

0/0
20.10.2016 1:24

J22a65r79a 95R38a12n64k 1841906459871

DikyVR^

+1/−1
4.10.2016 19:47

J60o67s58e67f 97L39e58i89n39e16r 8947919577362

Tak jsem si při tom vašem článku také zavzpomínal, já jsem mu říkal, pane Václave.

Vzpomínám na něho s úctou.:-)R^

+1/−1
4.10.2016 16:41

J40a50n 69R96á48ž 1339483814370

Pro mne byl Havel správný chlapík, i když ne zrovna hrdina, do listopadu 89. Když jsem byl v prosinci 89 přítomen jeho úvahám o polistopadovém vývoji, přišlo rozčarování. Na socialismus s lidskou tváří jsem opravdu zvědav nebyl.

No a jeho prezidentování nemohu hodnotit jinak než vršení jedné "nešikovnosti" za druhou. A poslední prezidentské období, to už byla katastrofa.

Mimochodem: Na jedné fotce u článku je s Láďou Lisem, fousatý chlapík v šiltovce, což byl jeden z těch, kdo utvářeli Havlovy názory v disentu. Kovaný socialista, i když dobrý chlap.

P.S. Ale aby na Havla dnes kydal hnůj kdejaký nýmand, tak to si nezaslouží!

+4/−1
4.10.2016 15:43

J11i67r83i 82V69r10a57b47e74c 3943842215969

Kazdopadne svetem a u nas uznavana osoba.Presny opak co na hrade ted truni.!!

KarmaR^

+6/−3
4.10.2016 13:47

J28i12n61d80ř43i22c38h 19H27r73d31l69i97č60k93a 4876524229494

Fakt je nenáviděn pro nastavování zrcadla naší neodvahy postavit se proti komunistům?...., tohle mě 27 let po pádu komunismu vždycky dostane:-) Kolik je teď lidem, kteří v roce 1989 byli sotva dospělí nebo prožili za socíku maximálně pár let? Generace se obměňují a většina lidí už dlouihým životem za komunismu se všemi odpornými kompromisy opravdu zatížena být nemůže.

A hlavně jak tohle vysvětluje porevoluční Havlovu nesmírnou popularitu, která se dlouho držela v nadoblačných výšinách. Tehdy přece měla být logicky daleko menší, kdyby platilo, že lidi mají špatné svědomí a proto nesnášehjí hrdiny.

Ono to spíše vypadá, že Havel se postupně přeměňoval v normálního politika se všemi cnostmi, ale i nectnostmi.

+3/0
4.10.2016 13:37

S77l40a57v98o23m56í88r 89B80e68n30e96š 6722247420324

Máte sice pravdu, ale musíte to vidět z hlediska Havlových zaslepených fanoušků:

Ono je přeci snadnější označit všechny Havlovy kritiky šmahem za komouše než vyvracet jejich argumenty.

+8/−1
4.10.2016 13:48

K67a44r66e88l 36B53e27d82ř93i62c22h 7713483633581

Já si osobně myslím, že VH byl jak se říká "ve správný okamžik na správném místě". Svět byl nadšený z pádu železné opony a potřeboval k tomu ikonu. A našel jí prostě v Havlovi. Nic víc, nic míň. Ještě tu byl Walesa, ale ten se nehodil, protože to byl jen takový odborový předák a v jiných státech nikdo takový nebyl. Je pravda, že politicky to ČR ve světě prospělo. Je otázkou, jestli též z ekonomického hlediska.

+2/−1
4.10.2016 12:24
Foto

P31e82t45r 43H66e69s12s 9487347546323

I Walesa byl oslavovan a uctíván pro svoji odvahu. Dokonce byl o nem natocen životopisný film.

+2/0
4.10.2016 13:08

M56a50r96t76i57n54a 64M38o36u53d84r32á 7230343226739

Walesa, agent Bolek....

+1/0
4.10.2016 13:25
Foto

P15e60t43r 26H51e27s20s 9977237376803

Byl jste někdy na výslechu u všemocné tajné policii, a bez advokáta?

+2/0
4.10.2016 19:05

L75u61b64o95m41i44r 14M95a76c85h27o 2152660175207

a tento film ste videli?

https://www.youtube.com/watch?v=EGJVfEIx6Uc

0/0
20.10.2016 0:19

M37a14r45t59i31n19a 54M95o96u86d90r37á 7800393396979

bylo zařízeno, aby byl ve správnou chvíli na správném místě a abklopen správnými lidmi, kteří se postarají, aby všechno klapalo, navzdory jeho případným selháním.......

+3/−1
4.10.2016 13:24

V62l29a73d88i75m70í57r 52J86a19v37o44r87a 4860552756198

Ano, dobře to bylo rozděleno. Tam, kde šlo o život, měl odvahu Havel, utýrán byl Wonka. Nemohou mít všichni všechno, že.

+1/0
4.10.2016 11:56

M40a89r16t61i63n15a 71M30o65u67d18r50á 7170333666469

Děkuji za potvrzení, že tehdy nikdo nevěděl, jak Havel vypadá, ani kdo to je (vyjma sporadických zmínek v rádiu Svobodná Evropa, ještě sporadičtějších v Hlasu Ameriky a v komentářích Rudého Práva i ČT na téma demonstrace 10.12.1988 na Škroupově náměstí, ke Dni lidských práv .... a shodou okolností v den 51.narozenin Karla Schwarzenberga - ale to jen tak na okraj, pro osvěžení).

Naprosto skvělými řečníky a organizítory tehdy byli jiní, např. páter Václav Malý, prognostik Valtr KOmárek a další.

Přesto se tehdy z čista jasna všude objevovaly nápisy "Havel na Hrad!" a byla cíleně vytvářena iluze, že nic jiného si občané tehdejší ČSSR nepřejí...... ačkoliv Havla neznali a řečník byl nevýrazný.

+8/−1
4.10.2016 11:47

M86a64r84t92i28n43a 65M56o92u72d22r80á 7190173196419

ještě pohled z jiného úhlu, obsahující zajímavé postřehy (jak pozitivní, tak negativní): http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/kauzy/Tragicky-Vaclav-Havel-Klara-Samkova-rizla-do-ziveho-vcetne-tematu-Havel-a-sex-456570

+2/0
4.10.2016 11:48

S24l28a49v48o33m45í98r 24B11e67n20e12š 6482127790854

Havel by byl skvělým prezidentem, kdyby skutečně zůstal v té funkci jen na první období změny systému.

Katastrofálně nezvládl odolávat masové oblíbenosti, kterou měl na počátku, a pochlebování svých podřízených, kterému je vystaven každý vysoký funkcionář. Opakuji slovo "katastrofálně".

+6/−3
4.10.2016 11:51

P70e97t10r 32D70r82a90p96a33l 3585688893915

moc je opojná

+2/0
4.10.2016 11:53

M90a21r57t57i76n 36D88v82o27r22a50k 8652706907597

ja jsem o nem vedel, minimalne od 77. I rada mych pratel. Nepouzivejte slovo nikdo. Nikdy ;-) nebudete mit uplne pravdu.

+2/0
4.10.2016 12:22

M33a63r17t89i92n36a 19M20o17u86d70r41á 7360513256749

to je sice pravda, ale v běžné mluvě se "nikdo" hojně užívá, neboť každý dobře ví, že z "nikdo" obvykle existují výjimky.

A známé rčení praví, že každá výjimka potvrzuje pravidlo.

BTW řada lidí zpočátku ani netušila, co se 1989 v Praze vlastně děje.

+3/−1
4.10.2016 13:23

M76a18r31t20i56n 61D53v71o74r90a12k 8532846597667

v bezne mluve mozna (i kdyz me to i tam trha usi), ale napsany to vypada jinak. Ale ok, to neni meritum veci. Ja jen, ze nas, tech "vyjimek", myslim, zase nebylo tak malo. A VH (a ostatni z CH77) pro nas byl, jakkoli to mozna zni pateticky, nadeji (a potvrzenim toho, ze tak, jak vypadal zivot v husakovske CSR, nebylo normalni). Takze mne stve, kdyz se casto i tato role VH zpochybnuje a relativizuje (priklady si asi kazdy dosadi sam). Tot vse.

+1/0
4.10.2016 13:42

M98a90r40t73i69n51a 77M96o64u81d10r50á 7700163936619

To je tím, že disidentů byla celá řada, přičemž za těch 20 let od 68. prakticky nic nedokázali. A to navzdory podpoře z řad lidí, kteří se zcela anonymně účastnili různých akcí (kde byli kropeni vodou, biti, zatýkáni, vyslýcháni a rozváženi po kraji).

Teprve vhodná mezinárodní situace (pokles vlivu SSSR následkem vnitřních problémů) způsobila, že byly převraty možné. Škoda, že k tomu nedošlo dříve.

+5/0
4.10.2016 13:54

M41a11r47t73i56n 49D80v13o70r19a45k 8252116347647

a co podle vas mohli nebo meli dokazat?

+1/0
4.10.2016 14:01

M35a57r30t70i49n94a 77M55o32u97d20r65á 7380563216829

Dotáhnout do konce, co prosazovali.

To bychom tu ale měli už před desítkami let socialismus s lidskou tváří.

Fakt je, že mezi disidenty se často počítají i věčně nespokojení potížisté, pro které je rebelování životním programem (takže se vymezují proti každému establishmentu bez rozdílu). S takovými není možné cokoliv dotáhnout do konce, jelikož cílem není ten konec, ale neustálý vzdor, nejlépe proti všem. To samozřejmě situaci dost komplikuje a dosažení kýženého skutečným disidentům a jejich následovníkům znesnadňuje.

0/0
4.10.2016 14:11

M65a79r38t70i51n 47D84v19o59r20a37k 8132596167627

no, asi se uplne neshodneme, ja myslim, ze uz jen tim, ze aspon nekterym lidem otevirali oci, svou "ulohu" splnili. kazdopadne dekuji za slusnou diskuzi. MD.

+1/0
4.10.2016 14:21

M94a40r26t74i92n50a 44M54o65u62d55r24á 7750463826519

také děkuji, a to velmi, neboť slušné diskuse se zde dočkám zřídka.

0/0
4.10.2016 18:07

M55a58r36t78i44n 72D63v22o86r71a20k 8202396677747

jeste k veci: rozhovor s VH ze zari 1989:

https://www.respekt.cz/politika/teren-na-ktery-nikdy-nevstoupim

+1/0
4.10.2016 15:19

J94a26r44a 24R35a22n81k 1281416309351

Martino, nedovedete si predstavit kolik interview s nim zahranizni zurnaliste delali, ve svete jsme o nem cetli dlouho pred 89. a slyseli dost, v knihovnach mych ne ceskych pratel ma sve mistoR^

0/0
4.10.2016 19:51

J72i17ř95í 32J19i71r76o67u80d53e33k 8366289324754

,,Jak jsem poprvé potkal V. Havla."

Za sebe nemohu tvrdit, kdy, natož osobně. Ovšem nevyloučil bych, že v dobách dávných např. v restauraci-vinárně ,,Na rybárně", či letní rest. na Žofíně;-)

Co se velikosti osobností týká, znal jsem takové. Např. i mého otce. I při jeho ,,velikosti" by mu mnozí i dvoumetr. chlapy s bídou sahali sotva po ramenaR^ V.H. mezi ně nepočítám. Už proto, jak se ve skutečnosti zachoval k těm, mezi které patřil i můj otec. Byli mu dobří. Jako křoví a věšáky na metály. A slibůmRvO mnohém jiném ani nemluvěRv

+3/0
4.10.2016 11:18

L13i86b30o39r 33V24a97n86ě59k 3973409314

Formuloval bych to tak, že jako symbol a reprezentační figura byl pro nekrvavé převzetí moci demokratickými silami velmi vhodný.

Jako o morální autoritě, jak se v poslední době ukazuje, by se o něm dalo pochybovat.

+6/−4
4.10.2016 11:02

S57l39a73v40o93m57í18r 98B55e26n64e62š 6482437710854

Stoprocentní souhlas s prvním odstavcem, zatímco s druhým odstavcem částečný nesouhlas v tom smyslu, že je příliš diplomatický. Dalo by se to vyjádřit mnohem lapidárněji a blížilo by se to pravdě mnohem více.

+3/−3
4.10.2016 11:06

V31á71c88l26a91v 59K18o93p96ř12i96v21a 1744290465331

Nikoliv jak se ukazuje, ale jak se nám vylézající bolševici snaží postupně vysvětlit. Je to tak inženýre kandidáte?

+2/−6
4.10.2016 11:25

S77l49a29v37o16m23í38r 77B19e32n29e86š 6322677900884

A co třeba Petr Cibulka? Ten se o Havlovi vyjádřil tak, že kdybych to napsal já v této diskusi, administrátor by mi to smazal.

Je to také bolševik?

+2/−1
4.10.2016 11:34

V51á21c65l86a18v 24K39o97p31ř79i42v91a 1604960345361

Ani ne tak bolševik, jako pomatenec. Stačí název jeho strany.

+3/0
4.10.2016 11:40

P79e40t84r 97D24r43a78p17a43l 3215168683395

možná je na hlavu, ale byl to skutečný disident, který to dělal z přesvědčení, seděl za to v kriminále, neměl za to dolarové konto a tučný pašalík po sametu

+7/0
4.10.2016 11:53

M30a71r39t20i17n 68D62v63o58r24a63k 8202316167367

Havel mel prijmy ze Zapadu za uvadeni svych her. A v 70. a 80. letech tezko mohl tusit, k cemu dojde v r. 89. Ale na rozdil od 99 procent Cechu (vcetne mne a nejspis i vas) za normalizace nemlcel, a taky za to sedel.

+1/0
4.10.2016 12:17

M79a45r26t22i96n92a 17M90o81u92d74r18á 7410573526969

už v 80.letech došlo ke značnému uvolnění. Smrt Brežněva (1982), následovaná smrtí Andropova a za krátko na to i smrtí nevýrazného Černěnka, plus nástup Gorbačova (1985) s jeho perestrojkou rozhodil i místní papaláše.

Bylo jasné, že je cosi hodně v nepořádku, když generální tajemníci KSSS umírají jako na běžícím pásu a pak přijde sekáč, který začíná kormidlovat jiným směrem.

+1/0
4.10.2016 13:34

M17a69r67t10i17n 12D81v52o37r71a71k 8302266307877

co si pamatuji, tak jakasi nadeje zmeny se zacala klubat az tak koncem roku 88.

+1/0
4.10.2016 13:53

M92a37r51t37i97n93a 93M70o46u23d80r56á 7270423606309

Režim začal mít problémy už po vzniku polské Solidarity, což se zpočátku projevilo spíše přituhnutím, ovšem velmi krátkodobým a mělkým. Soudruzi se museli bát jeden druhého....

Ale máte pravdu, že opravdu horko bylo až v 88., ovšem už od začátku roku, tedy mnohem dříve než se objevil Havel na Škroupově náměstí.

Myslím, že další průběh po Sametu neovlivnil ani tak Havel, jako dost drsný konec rumunského Ceaușesca. Komunisti rádi ustoupili, aby nedopadli stejně.

0/0
4.10.2016 14:05

M15a15r26t55i49n 62D15v29o77r63a72k 8832356307857

ok. ja reagoval na to, ze pan Drapal jakoby podsouval (viz vyse), ze VH byl v disentu tak nejak zistne, s vyhlidkou veci budoucich. to je prece uplne mimo. jakkoli mel treba relativne lepsi pozici nez jini disidenti ci anonymni odpurci rezimu (treba podporu ze zapadu ci urcite materialni zabezpeceni), tak prece nastavoval krk. Z presvedceni.

+1/0
4.10.2016 14:12

M74a61r15t80i79n88a 30M54o13u22d98r31á 7860363546639

rozumím

0/0
4.10.2016 18:08

L20i76b50o66r 25V98a73n47ě39k 3313329584

= nálepkování místo faktů.

A nezáviďte tituly. Kdybyste se lépe učil, resp. na to měl předpoklady, mohl jste jich mít třeba polotucet.

+3/0
4.10.2016 13:23

I43v30a19n 45M25a36r16e94k 6224618792

No já si pamatuji Havlovu návštěvu Uh.Brodu. Nic proti tomuto pánovi nemám,ale vyděsil mě jeho "doprovod" který mohl čítat okolo 200 duší,už tehdy jsem pochopil že něco není v pořádku a je to nejspíš zase "v háji" ;-(

+4/0
4.10.2016 10:55

V40l83a59d23i43m50í41r 28H92a32v98r62á17n84e63k 7706756860667

Petře do puntíku souhlas, karma!!

+2/0
4.10.2016 10:55

P50e58t66r 71D20r81a12p63a15l 3595308583515

další kamínek do mozaiky kultu osobnosti

+3/−1
4.10.2016 10:48
Foto

M58i95c19h81a64e84l40a 96K97l12í39m35o44v66á 6129598615642

... a Váš zas do jejího kamenování. Rv

+4/−3
4.10.2016 11:34

S39l18a55v20o31m73í22r 48B40e40n86e35š 6682727730574

Píšete, že Havel by si nepřál zbožštění?

Ale vždyť k němu docházelo do značné míry už za jeho života a on proti němu nic nenamítal!

+8/−6
4.10.2016 10:34

J14i20ř75í 80J16i89r55o68u51d56e36k 8456759254104

Tak. Jen jej ,,skromně" A RÁD přijímal:-/

+4/−1
4.10.2016 11:21



BLOGER ROKU 2017 - FINÁLE

BR17

Kdo bude blogerem roku 2017? Rozhodněte svým hlasem ve finále! Hlasovat můžete zde .

Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.